Jó tanácsok iskolakezdésre tőlem is :)2010.08.27. 16:21, C-S Team {Konstantin}
ki kell alakítanunk magunkban egy változhatatlan örök értékrendet, amivel akkor is megálljuk a helyünket, ha olyan helyzettel találkozunk, amire nem számítottunk

Ezt a cikket Balatongyörökön írtam, és ma, amikor net közelbe kerültem itthon, Budapesten, akkor fel is tettem az iskoláról szóló cikkemet oldalunkra. Kellemes olvasást!
Szeretném megjegyezni, hogy nagyon tetszik az új dizi!
Csatlakozom az előttem szóló kolleginákhoz, ezúttal én is iskolai témában: amelyben igyekszem néhány pontban tanácsot adni, miként tudunk jól felkészülni a sulira. Mint már egyes cikkekben megszokhattátok tőlem, most is hasra ütésszerűen felsorolok pár szempontot.
Már írtam egy olyan cikket ebben a félévben, amely az iskolához kapcsolódva a tanulásról szólt, és lesz is írásomban olyan gondolat, amit onnan már ismerhet a kedves olvasó.
Nagyon fontosnak tartom, hogy már a legelső napon teljesen rendezettek legyünk, és az év eleji rendszeretet egészen az első félévi bizonyítványig meg kell őrizni. Ez nem könnyű, de cserébe az iskola nemcsak tudásban lesz segítségünkre, hanem az önnevelésben is gazdagodunk. Egy másik cikkemben majd nehézségeket is felfogok sorolni, amik a hosszú távú rendszeretet és felkészültséget teszik nehézzé.
Az egyes pontokhoz, játékosan kérdéseket is mellékelek, amelyeken gondold át a dolgokat azok alapján is! Ezzel szeretném ama nagyszerű munka előtt, amit ebben a tanévben kell végrehajtanod. Az életben folyamatos teendőink vannak, kedves olvasó, a legfontosabb: az építés. Sokkal nehezebb valamit felépíteni, azt megtartani, mint valamit lerombolni.
A felépítés annyira nehéz, hogy talán ezért nem terhelte az embert az Isten a teremtés képességével. Azonban sajnos, ahhoz, hogy pusztítsunk, ahhoz van hatalmunk. Isten nem adta meg a teremtés képességét az embernek, de annak lehetősége megvan, hogy mindenestül eltudja pusztítani. Ne a könnyebb utat válaszd!

1. Először vizsgáld meg, hogy mi az amit jól tettél az előző félévben, és mi az amit rosszul, és mérd fel a jelenlegi helyzetet. Megtettél mindent, hogy megszerezd a jó érdemjegyet? Hogyan gondolsz most az osztálytársaidra? Mely tanárokkal vagy jóba, melyekkel rosszban? Miből szeretnél idén jobb lenni? Amennyiben most érettségizel, merre szeretnél tovább tanulni?
Amennyiben most érettségizel, az érettségi mellett, ez az utóbbi kérdés is végig fog kísérni téged. Én az érettségi idejére már tudtam, hogy mi akarok lenni. Még nem léptem be abba a felsőfokú intézménybe, ami ehhez kell, mert úgy döntöttem, hogy előtte alaposan kiképzem magamat rá. Tehát már az érettségi évére eldöntöttem, hogy érettségi után hagyok egy évet a dolgok átgondolására.
Ebből az átgondolásból négy év lett. Az első évben elvégeztem egy okj tanfolyamot, és mellette dolgoztam itt-ott. Majd felvettek főiskolára, most lesz a harmadik évem itt, és miután ezt az évet befejeztem, azután megyek oda tovább tanulni ahová szeretnék. Nem árulok most zsákbamacskát, és kérlek, hogy most figyelj, hogy te se keseredj el hasonló esetben: az egy év átgondolásból azért lett négy, mert az első megtervezett évben felvételiztem oda ahol tovább akarok tanulni, mert nem vettek fel elsőre. Ezért amikor nem vettek fel, megkerestem a fő sulit ahová most járok, felvételiztem, hogy miközben az álmomért küzdők, addig se butuljak el túlságosan -.
Amikor nem vettek fel elsőre arra a helyre, ahova járni akarok, akkor nagyon el voltam keseredve, de most, hogy ismét az álmom közelébe értem, így két év távlatából megértettem, hogy miért kellett ennek így történnie. Ennek három oka van. Egy: megismerkedjek Zserbivel . Második: okosodjak és fejlődjek. Ezen a téren idén van még egy komoly küldetésem, mielőtt újra felvételizek. Harmadik: Isten lehetőségként adta azt, hogy nem vettek fel, az előbb említett két okból -.
2. Rakj rendet! Rakj rendet az asztalodon/asztalodban, könyvespolcaidon, és a szekrényeidben. Tiszta fejjel, és tiszta lélekkel vágj neki tennivalóidnak. Mérd fel, hogy miként áll a szetted. Mindennap teljes felszereléssel menj iskolába (ami az iskolába kell: egy jó könyv, tankönyvek, füzetek, tolltartó: benne íróeszközök, és zsebkendő)!
Lehet azon vitatkozni, hogy a világ önmagában vajon renden alapul-e vagy káoszon. A kérdés már azért is jogos, mert az egyes emberek életében is vannak racionális és irracionális pontok. A te életedben mik az irracionális pontok – olyan dolgok, amiket más irracionálisnak tart/tartana nálad esetleg-? Bármi is az igazság, nem szabad, hogy az irracionális dolgokból egyszer irreális dolgok legyenek. Ha van valami az életedben, akár gondolati szinten is, ami már irreális, akkor azon változtatni kell.
A sors is ilyen: vannak kiszámítható részei, és vannak kiszámíthatatlanok. Például az időjárás, ami elvileg a rend képviselője kíván lenni: megmondja, hogy ma napos idő lesz, de a szél mégis fölénk fújja a felhőket, és esik az eső. Ilyenkor sokan szidják az időjárás jelentést, pedig szerintem nem annak a hibája, hanem egyszerűen az, hogy nem lehet mindent előre kiszámítani. Nem lehet, de mégis ki kell alakítanunk magunkban egy változhatatlan örök értékrendet, amivel akkor is megálljuk a helyünket, ha olyan helyzettel találkozunk, amire nem számítottunk.
3. Nézz végig az órarenden, és válassz ki öt prioritást élvező tárgyat! Ezek legyenek olyan tárgyak, amikért hajlandó vagy vért pisilni, hogy jól csináld őket. Már egy ilyen tantárgy is elég, de legalább egyet válasz! Ezekhez igyekezz minden hónapban, elolvasni egy témához illő cikket, szakkönyvet vagy regényt.
Mondok egy példát: Réka végignéz az órarenden, és Konstantin tanácsára felírja magának a Történelmet. Tudja – mert megkérdezte ennek ügyében a tanárát (ez egy beugró a legrosszabb tanár szívébe is: ha látja rajtad, hogy akarsz. Egyébként megsúgom, hogy a nagyon szemét tanár szokott általában a legjobb arc lenni érettségin) –, hogy idén venni fogják a francia forradalmat, ezért elolvassa a Vérpad árnyékában című könyvet. Ez egy történelmi regény, mely a francia forradalmat világítja meg. Érdekesség, hogy ez a könyv az elszenvedő nép oldaláról világítja meg az akkori helyzetet.
Itt megemlíteném, hogy a történelem egy nagyon logikus tárgy. Ritkán van olyan eleme, ami egyel talán nincs kihatással a mai napra. Minden ember, már születésekor hozza magával az emberiség tízezer éves történelmét, de talán már azt a kort is amikor megjelent az első élet a Földön. Ez ott mutatható ki, hogy itt-ott előfordulhatnak olyan tulajdonságaink, amik nem vezethetők le a családfánkról, mégis megvan nekünk, anélkül, hogy vér-szerint örököltük valahonnan. Ezen lehet vitatkozni természetesen, de nem ez a lényeg, hanem az, hogy a történelem tanulása egy logikus, követhető, szükségszerű, és tanulságos folyamat. Mint már mondtam egy előző cikkemben: ha megtanulsz a tananyaggal együtt gondolkodni, Réka esetében: ott van a francia forradalom sallang nélküli közepén, akkor a tudás többé nemcsak egy tankönyv lesz, hanem életformává is válhat.
4. A harmadik pontból jön, hogy szerezz szövetségeseket ez évi munkádhoz!
a. Könyvtár
b. Magántanár – nézd meg, hogy a tárgyaidban vannak-e olyan helyek, amikben segítséget kérnél-e. Ha van, akkor szerezz magántanárt!
Ez utóbbi főként a matekhoz és idegen nyelvhez szükséges. Nagyon penge tudsz lenni órán, ha van a háttérben ilyenfajta segítséged. Tanulmányi szempontból nagyon nyereséges vállalkozás ilyen háttérrel rendelkezni. Ez pénzt is megér!
c. Szakkör, felsőfokú képzés – én külön Történelem és Irodalom Szemináriumra jártam. Hivatalosan kedden és csütörtökön voltak szemináriumi óráim délután négytől egészen késő estig, de én más napokon is bementem, amikor tudtam.
d. Múzeum
e. Tanulmányaiddal kapcsolatos filmek: főként dokumentumfilmek
f. A nem ember – a tanár 
5. Fordíts gondot a füzeteidre! Én képeket szoktam ragasztgatni a füzeteim fedőlapjaira. Az egyes órák témáihoz pedig képet teszek az adott jegyzethez, ezzel is színesebbé téve azt amivel foglalkoznom kell.
6. Mérd fel az iskolai viszonyodat a többiekkel. Igyekezz az osztályod minden tagjával valamelyest kijönni! Amennyiben rosszban vagy a többséggel, úgy készülj fel lelkiekben arra, hogy akármi történik, a tanulás a lényeg! Minden emberben van kompromisszumkészség.
Én rosszban voltam az osztálytársaimmal a gimnázium első évében, a másodikban javulni kezdett, de harmadikra és negyedikre teljesen jóba lettem mindenkivel. Komoly munkát igényelt az, hogy mindenkivel jóba legyek, de végül is győztem.
A legjobb taktika, amit itt bevetettem: az-az imádság és a hozzáállásom változtatása volt. Elsőben szerveztem egy sakkversenyt a suliban, ezáltal megismerkedtem az osztálytársam egyes tagjaival. Másodikban az osztálytársaim rájöttek, hogy jó kapus vagyok (innentől kezdve ”Don Camillo” -nak hívtak), és jó vagyok matekból, irodalomból, történelemből, földrajzból és főleg hittanból. Mondjuk általános megbecsülés ért a suliban azáltal, hogy szép verseket írtam, és a színjátszó kör aktív tagja voltam.
Az osztálytársaim nem igen voltak vallásosak, és jó részük rengeteg olyan dolgot tett, amiket én soha nem tennék. Nem is adtam fel értük magamat! Te se tedd meg értük! Akárki, akármit mondott, az én elveimen senki nem tudott változtatni, és ez is vagánynak számított, de ugyanakkor nem is erőltettem rájuk saját meggyőződésemet. Kizárólag példamutatással adtam számot meggyőződésemről, és ha kérdeztek tőlem valamit a vallásról, akkor igyekeztem legjobb tudásommal felelni rájuk.
Szóval, harmadikban egy időben folyamatosan imádkoztam értük. Ahogy ily módon közelítettem meg a problémát, az én magatartásom is megváltozott feléjük, és pár hét alatt összebarátkoztam minden osztálytársammal. Ez a siker mondjuk annak is köszönhető, hogy első-másodikban eltűntek a suliból azok a tagok, akik miatt nem tudtam beilleszkedni a közösségbe. Amíg ők benne voltak, addig furabogár voltam, de miután elhúztak a fenébe, jobb lett a viszonyunk (és az osztály többségének rendszeres kábítószer-élvezése is jelentősen csökkent).
Elmesélek egy tanulságos példát az egyik ilyen tagra, aki miatt furabogár voltam az osztályban. Nem az igazi nevét mondom, hanem egy kitaláltat: Szandra. Ehhez a lányhoz még verset is írtam. Ezt a lányt nagyon sok fiú kihasználta (szexuálisan), és fordítva: ő is sok fiút kihasznált (szintén szexuálisan). Valahányszor összebarátkozott egy fiúval, az járni kezdett vele, majd lefeküdtek. Ezen túl rendszeresen kiütötte magát heroinnal meg egyéb droggal. Én úgy döntöttem, hogy megmutatom neki az én barátságomat: ami a belső értékek tiszteletén alapul. Nem hitte el, hogy én csak barátkozni szeretnék vele. Annyira segíteni akartam neki, hogy ezért rendesen beáldoztam a hírnevemet, de nem törődtem ezzel. Az órák többségén mellette ültem, segítettem neki néhány tárgyból, és miközben furabogár lettem, amikor óra alatt levélben megkérdeztem, hogy találkozna-e velem hétvégén (én szimpla baráti talira gondoltam), ő azt hitte, hogy mint a többi fiú, ki akarok vele kezdeni, és lehajította azt a földre galacsinban, mint egy szemetet. Nem tudtam többre jutni vele. Ennél a lánynál gondolkodtam el azon, hogy másnak mást jelenthet az, ahogyan én gondolkodok valamiről. Azután egyszer sikeresen összeveszett a matektanárral és az igazgató helyettessel, és kicsapták őt a suliból. Azóta nem tudom, hogy mi van vele, de nagyon remélem, hogy jól van.
Összefoglalva, amit ezzel mondani akarok: úgy legyél jó az osztályban, hogy nem csak jónak kell lenni, hanem jónak is kell látszani. Tarts ki az elveid mellett, és vigyázz magadra. Azonban mérd fel, hogy kivel milyen módon tudsz kompromisszumra jutni.
Neked mi a helyzet az osztálytársaiddal? Milyen klisék fedezhetőek fel benne?
7. Érezd jól magadat! Legyenek jó hobbijaid suli mellett, találkozz olykor sulin kívül egyes osztálytársakkal…stb. Az iskola barátkozás szempontjából nem könnyű közeg, de meg kell valahogy oldani.
Milyen hobbijaid vannak? Mit szoktál általában hétvégén csinálni?
Amit jónak látsz, azt sajátítsd el, esetleg akár az összest! Érezd jól magadat ebben a tanévben! Ajánlom neked a következetes rendszeretet, és az osztálytársak felé kontroll alatt tartó nyitottságot! Jó munkát!

|